Tempat Tinggal Kaum Tsamud
Sesudah kaum 'Ad
dibinasakan oleh Allah dengan angin taufan yang sangat kencang, sehingga
mengakibatkan manusia yang ingkar bergelimpangan, rumah-rumah dan
bangunan-bangunan yang menjulang tinggi runtuh menjadi berserakan,
haiwan-haiwan ternakan diterbangkan angin taufan yang dahsyat itu.
Akhirnya negeri itu kosong dan tandus.
Diriwayatkan bahawa negeri
itu kosong dari penduduknya, kerana Hud dan pengikutnya yang beriman
telah pindah ke Makkah. Akhirnya Allah mengutus bangsa lain untuk
menghuni negeri yang rosak itu. Bangsa itu yang dalam Al-Quran disebut
bangsa atau kaum Tsamud. Merekalah yang berkuasa di atas bumi yang
sebelum ini dikuasai oleh bangsa 'Ad dahulu.
Negeri itu dibinanya
semula, sehingga menjadi negeri yang makmur, lebih makmur lagi bila
dibandingkan dengan zaman kaum 'Ad yang sudah musnah itu. Di dalamnya
penuh dengan kebun-kebun, tanam-tanaman yang indah, dengan hasil bumi
yang berlipat ganda. Pendeknya, kehidupan mereka senang dan bahagia,
tidak kekurangan segala keperluan sehari-hari.
Al-Quran tidak menentukan tempat tinggal kaum Tsamud, tetapi menerusi firman Allah ini jelas menunjukkan:
“Dan kaum Tsamud yang memotong batu-batu besar di lembah”.
(Fatir: 9)
Jadi
tempat tinggal mereka adalah di daerah pegunungan batu. Yang dimaksud
lembah oleh ayat ini ialah lembah Al-Qura. Di lembah inilah mereka
tinggal. Kebanyakan riwayat menyebutkan bahawa desa Al-Hajr sebagai
perkampungan kaum Tsamud. Mereka menyebutkan bahawa di sana ada sebuah
sumur yang dinamakan sumur Tsamud. Rasulullah SAW pernah mendatangi
sumur itu pada waktu perang Tabuk, dan melarang sahabat-sahabatnya
meminum air dan memasuki rumah-rumah di kampung itu.
Kehidupan
kaum Tsamud ini seperti kehidupan kaum 'Ad dahulu. Mereka membuat
kerosakan dan kesombongan, menunjuk-nunjukkan harta kekayaan yang mereka
miliki. Mereka mengira bahawa harta kekayaan yang selama ini mereka
pegang dan rasakan adalah untuk selama-lamanya, kesenangan dan
kebahagiaan hidup mereka akan tetap selamanya. Lalu mereka berbuat
sekehendaknya, mengikuti hawa nafsunya yang angkara murka, bahkan hingga
batu-batu yang tidak berharga mereka gunakan sebagai pemujaan dan
penyembahan mereka.
Kaum Tsamud adalah penyembah berbagai berhala, antara lain Wad, Jad, Syams, Manaf, Manaat, Al-Lata dan sebagainya.
Dakwah ke Jalan Allah
Allah
mengutus Nabi bernama Salleh kepada Kaum Tsamud untuk menyeru mereka
beribadah kepada Allah dan meninggalkan penyembahan patung-patung
(berhala-berhala). Seruan Nabi Salleh kepada mereka: “Hai kaumku,
beribadahlah hanya kepada Allah semata. Jangan menyekutukannya dengan
sesuatupun. Dia yang menciptakan kamu dari tanah, Dialah yang menjadikan
kamu dapat membangun dengan menyediakan alat-alat pembangunan.
Maka
wajarlah kalian harus memohon ampun kepada-Nya atas perbuatan dosa yang
telah kalian lakukan, mengabulkan permohonan orang-orang yang berdoa,
mengampuni dosa orang yang bertaubat, jika ia benar-benar beriman dan
ikhlas dalam berdoa.”
Kemewahan Yang Menghancurkan
Kaum
Tsamud mendustakan Nabi yang diutus Allah, menolak seruannya untuk
beribadah kepada Allah, bertakwa dan meng-Esakan-Nya. Padahal ia Rasul
yang dapat dipercaya dan tak mengharapkan upah dalam menyampaikan
ajarannya.
Kebiasaan kabilah Tsamud bergelumang dalam kemewahan
material antara lain dalam masalah makanan, minuman dan tempat tinggal
dengan bangunan-bangunan yang menjulang kukuh. Sehingga mereka ingkar
terhadap Nabinya yang bernama Salleh. Nabi Salleh berkata menasihati
mereka: “Apakah kalian mengira Allah akan membiarkan kalian
bersenang-senang dengan kenikmatan itu. Apakah kalian mengira dapat
melindungi diri kalian dari azab Allah, sehingga kalian berfoya-foya
sekehendak hati dengan kebun-kebun, mata air, pertanian dengan buah
kurmanya yang manis dan masak.
Kalian pahat bahagian-bahagian
gunung untuk dijadikan tempat tinggal dan rumah-rumah yang nyaman
menyenangkan. Kemudian kalian tidak mahu mensyukuri nikmat Allah yang
banyak ini. Bertakwalah kepada Allah, taatilah nasihat-nasihatku. Aku
menyeru kalian ke jalan Allah, janganlah kamu turutkan
perbuatan-perbuatan orang yang melampaui batas. Mereka melampui batas
(mempengaruhi kalian) dalam kekufuran dan kemaksiatan. Mereka
membabi-buta membuat kemaksiatan di dunia, dan tidak mengetahui jalan
yang benar.”
Seterusnya Nabi Salleh berkata kepada mereka: “Dan
ingatlah olehmu di waktu Tuhan menjadikan kamu pengganti-pengganti (yang
berkuasa) sesudah kaum ‘Ad dan memberikan tempat bagimu di bumi. Kamu
bina istana-istana di tanah-tanahnya yang datar dan kamu pahat
gunung-ganangnya untuk dijadikan rumah; maka ingatlah nikmat-nikmat
Allah dan janganlah kamu melampaui batas di muka bumi membuat
kerosakan”.
Menuntut Bukti Mukjizat
Kaum
Tsamud tidak mahu percaya terhadap nasihat-nasihat Nabi Salleh. Bahkan
sebaliknya, mereka menuduh bahawa Salleh terkena sihir yang mengganggu
fikirannya. Sehingga dengan pengaruh sihir itu, ia mengaku sebagai
utusan Allah.
Pada suatu hari mereka (kaum Tsamud) datang menemui
Nabi Salleh untuk minta bukti-bukti kebenaran atas kenabian Salleh.
Mereka berkata, "Kalau engkau boleh mendatangkan bukti mukjizat
(perkara-perkara luar biasa), maka engkau benar-benar seorang nabi,
kalau tidak bererti engkau seorang pembohong."
Mendengar
kata-kata dan pendirian mereka yang sedemikian itu, tidak ada yang dapat
diperbuat oleh Nabi Salleh kepada mereka kecuali hanya berdoa kepada
Allah: "Ya Allah, Ya Tuhanku, kaumku telah mendustakan aku, dan hanya
sebahagian sahaja dari mereka yang beriman kepadaku, dan kali ini mereka
minta mukjizat atas kenabianku. Untuk mengatasi hal yang sedemikian itu
sudilah kiranya Engkau memberikan mukjizat yang dikehendaki mereka itu.
Mudah-mudahan dengan mukjizat itu mereka beriman kepada seruan yang
kusampaikan kepada mereka."
Allah mengabulkan permintaan Nabi
Salleh, lalu Allah berfirman kepadanya: "Pergilah engkau hai Salleh
untuk mendapatkan kaummu, dan katakanlah kepada mereka agar berkumpul di
luar bandar di kaki gunung yang nampak itu, untuk dapat melihat
mukjizat yang mereka kehendaki itu. Dari gunung itu nanti akan muncul
seekor unta betina yang luar biasa cantiknya, besar dan gemuk, tak
pernah mereka lihat sebelum ini. Tetek unta itu selalu penuh dengan air
susu, walaupun setiap detik dan setiap jam air susu itu diperas.
Setiap
orang dibolehkan untuk mengambil air susunya, dengan syarat bahawa unta
itu harus dibiarkan dengan sebebas-bebasnya, tidak boleh diganggu oleh
sesiapa pun. Dan juga unta itu harus dibiarkan meminum air yang ada
dalam perigi itu bergantian dengan penduduk. Ertinya hari ini perigi itu
digunakan untuk meminumkan unta itu, dan hari berikutnya digunakan
untuk penduduk. Dan begitulah seterusnya. Dan sewaktu giliran unta, Nabi
Salleh tak seorang pun dari penduduk itu yang dibolehkan mengambil air
perigi itu. Begitu pula pada hari giliran penduduk, unta itu tidak akan
meminum sedikit pun."
Setelah wahyu itu disampaikan oleh Nabi
Salleh kepada kaumnya, maka mereka berkumpul menunggu-nunggu unta yang
dimaksudkan itu. Tidak lama kemudian dari gunung itu muncullah seekor
unta yang cantik, gemuk dan teteknya penuh dengan air susu, sebagaimana
yang dikatakan oleh Nabi Salleh kepada mereka.
Unta itu terus
menuju ke perigi dan meminum semua air yang ada dalam perigi. Melihat
unta yang gemuk itu, semua penduduk menyediakan baldi dan bekas untuk
tempat susu, lalu mengambil air susu dari unta itu.
Demikianlah
setiap hari unta itu mengeluarkan air susu, dan tidak henti-hentinya
penduduk disitu memerasnya. Dan pada suatu hari, mereka tidak
mendapatkan air sama sekali dalam perigi itu, maka sebagai gantinya
mereka memeras susu unta itu.
Begitulah dari hari ke sehari, dari
minggu ke minggu, orang yang beriman bertambah kuat imannya, sedangkan
orang-orang yang ingkar bukan menjadi beriman padahal bukti-bukti dan
mukjizat yang mereka minta dahulu telah mereka saksikan, bahkan mereka
bertambah dengki kepada Nabi Salleh dan orang-orang yang beriman.
Membunuh Unta
Untuk
mewujudkan kedengkian dan iri hati yang terpendam dalam hati kaum
Tsamud yang ingkar, maka mereka merancang untuk membunuh unta mukjizat
itu dari permukaan bumi, dengan tujuan supaya orang-orang yang beriman
semakin berkurang bahkan menghindar dari seruan Nabi Salleh. Kerana
seruan dan ajaran Salleh adalah tidak sesuai dengan ajaran nenek moyang
mereka yang menyembah patung dan berhala-berhala.
Untuk membunuh
unta mukjizat Nabi Salleh itu, para pemimpin kaum Tsamud yang ingkar
memberikan motivasi kepada lelaki untuk membunuh unta itu. Motivasi itu
adalah dengan menawarkan perempuan-perempuan cantik. Perempuan-perempuan
cantik itu akan diserahkan kehormatannya kepada lelaki yang mahu
membunuh unta tersebut. Bila seorang lelaki telah ditawan hatinya oleh
seorang perempuan cantik, maka lelaki penakut menjadi pemberani, dan
lelaki yang bagaimanapun pandainya akan menjadi bodoh.
Akhirnya
seorang perempuan cantik yang bernama Shaduq binti Mahya akan
menyerahkan kehormatannya dengan sepuas-puasnya kepada seorang lelaki
yang bernama Masdak Ibnu Hajar, dengan syarat pemuda itu dapat membunuh
unta tersebut. Dan juga seorang perempuan tua yang derhaka sanggup
menyerahkan kehormatan anak gadisnya kepada seorang lelaki yang bernama
Qudar Ibnu Salif.
Kedua-dua pemuda itu yang sudah dirangsang
dengan gadis-gadis cantik, berangkat menuju ke tempat unta itu berada.
Dengan diam-diam kedua-dua pemuda itu mendekati unta itu dekat perigi
dan menucucuknya dengan pedang yang sangat tajam, hingga akhirnya
terburailah susu unta itu, dan tidak lama kemudian unta itu pun mati.
Kedua-dua pemuda itu dengan perasaan puas hati dan gembira menemui
pemimpin-pemimpin kaumnya atas kematian unta mukjizat tersebut sambil
menagih janji gadis-gadis cantik yang akan mereka nikmati.
Mereka
mendustakan akan firman Allah melalui Nabi Salleh yang telah memberi
ancaman kepada sesiapa sahaja yang berani membunuh unta itu, tapi
akhirnya mereka membunuh unta itu dengan mendustakan mukjizat yang telah
diperlihatkan kepada mereka.
Kemudian mereka menemui Nabi Salleh
dan berkata: "Hai Salleh, datangkanlah seksa yang telah engkau janjikan
itu, seandainya engkau benar-benar utusan Allah. Buktinya unta yang
merupakan mukjizat itu sudah kami bunuh, dan mana janji bahawa akan
didatangkan seksa itu."
Nabi Salleh berkata: "Kamu benar-benar
telah berbuat dosa. Sekarang kamu boleh bersenang-senang dan bergembira
tiga hari sahaja atas kematian unta itu. Sesudah tiga hari yang
dijanjikan Tuhan akan datang, dan bukanlah ini perjanjian yang bohong."
Tempoh
tiga hari masih diberikan kepada mereka oleh Nabi Salleh dengan harapan
mudah-mudahan mereka sedar dan minta ampun, beriman kepada Allah dan
utusan-Nya. Tetapi oleh kaum yang derhaka dan celaka itu, dianggap
sebagai tanda kelemahan.
Belum lagi tiga hari, mereka datang lagi
kepada Nabi Salleh memaki-hamun lagi dengan bertanya: "Percepatlah
datangnya seksa yang engkau janjikan itu".
Dan banyak lagi
cara-cara mereka dalam menyakiti dan mendustakan Nabi Salleh. Nabi
Salleh hanya berkata: "Wahai kaumku, kenapa kamu minta segera datangnya
seksa, bukan kebaikan? Kenapa kamu tidak minta ampun kepada Allah,
mudah-mudahan kamu diberinya pengampunan?"
Sehari sebelum janji
itu habis, kerana mereka merasa ragu dan takut akan janji Allah itu,
maka mereka mengadakan mesyuarat rahsia untuk membunuh Nabi Salleh pada
malam itu juga. Kerana menurut sangkaan mereka bahawa dengan terbunuhnya
Nabi Salleh, seksa itu tidak akan datang. Namun Allah melindungi
hamba-Nya yang benar, Nabi Salleh dijauhkan dari pembunuhan pada malam
itu juga.
Pada keesokan harinya tepat sekali apa yang dijanjikan
oleh Nabi Salleh itu, maka azab atau seksa yang dijanjikan Tuhan itu
turunlah, yang berupa suara petir yang sangat dahsyat. Gemuruh petir
yang sangat kuat itu dapat menyebabkan suara yang mengguntur dan dapat
menghancurkan rumah dan bangunan-bangunan mereka sebagai tempat tinggal,
bukit-bukit yang dipergunakan sebagai benteng, harta kekayaan mereka
porak-peranda disambar petir dan tiupan angin. Hanya Nabi Salleh dan
pengikutnya yang beriman terselamat dari azab tersebut.
Kehancuran Kaum Tsamud
Kehancuran
kaum Tsamud adalah kerana sambaran petir yang mereka saksikan dengan
mata mereka sendiri. Petir adalah tenaga elektrik yang dahsyat, yang
menimbulkan bunyi yang keras.
“Adapun kaum Tsamud, maka mereka telah dibinasakan dengan kejadian yang luar biasa”.
(Al-Haqqah: 5)
Yang
dimaksud dengan kejadian luar biasa itu ialah petir yang amat keras
yang menyebabkan suara menggelegar dan merosakkan indera pendengaran.
Petir itu menimbulkan goncangan yang hebat, bagaikan terjadinya gempa yang memporak-perandakan bumi.
Creadit To :
Pencacai Dhoif