Home » TAZKIRAH ----- Hari yang LIMA ~~ Home » TAZKIRAH ----- Hari yang LIMA ~~

TAZKIRAH ----- Hari yang LIMA ~~

Wednesday, February 9, 2011
 
 
 Para Ulama Tasawwuf membahagi hari kepada lima hari sahaja , bukan tujuh hari sepertimana yang kita sedia maklum, berdasarkan peredaran bumi mengelilingi matahari.

Pertama : al-Yaumul-Mafqud ( hari yang telah lewat ) – saat yang telah berlalu, yang pergi dan tak kan kembali lagi. Disimpannya segala kerja, sikap dan fi’il perangai manusia , apakah ianya yang baik ataukah yang buruk . Dapatkah manusia menghitung dengan teliti, sudah berapakah ‘ al- yaumul-mafqud ‘ ini dilaluinya, bagaimana illustrasi kehidupan yang melekat pada dirinya ?

Kedua : al-Yaumul-Masyhud ( hari yang sekarang ini ) – apakah kita masih melihat matahari, menghirup udara ?. Apakah ia akan diisi dengan amalan-amalan baik, ataukah ianya hanya digunakan untuk enjoy bersuka ria , melepas selera dan bermanja-manja , padahal ia sentiasa berjalan.

Ketiga : al-Yaumul-Maurud ( hari esok ) – dimana manusia tidak mengetahui lagi, apakah hari esok itu memenuhi apa-apa yang diharapkan olehnya, masih dimiliki olehnya ? Siapakah yang menentukan bahawa ia masih akan hidup esok hari meski kesihatan terpelihara dengan baik , tetapi roh yang di dalam jasadnya tiada siapa yang menjamin.

Keempat : al-Yaumul-Mau‘ud ( hari terakhir hidup di dunia ) – sekiranya ia meninggal dunia hari Rabu umpamanya , itulah hari ‘ al-Yaumul-Mau’ud ‘ nya , yang ia tidak pernah mengetahui dan mengira-ngirakannya , tetapi ia pasti datang , sebab Ia Allah swt. Yang Maha Menentukan.

Kelima : al-Yaumul-Mamdud ( hari yang tiada akhirnya ) – berkepanjangan untuk selama-lamanya, iaitu hari akhirat yang semakin dekat menunggu kita. Inilah dia hari esok yang harus dibina pada hari ini , yang merupakan ruang dan peluang bagi kita, karunia hidup yang diberikan Allah swt. kepada kita , memanfaatkan ‘ al-Yaumul-Masyhud ‘ dengan sebaik-baiknya dalam arena amal ibadah dan perjuangan untuk Islam dan ummah Islam ke arah merealisasikan ‘ rahmatan lil-alamin ‘ .

Kata-kata bestari : “ Hari mendatang adalah lembaran hidup yang bersih , maka abadikanlah dia dengan bina upaya yang baik “.
Wallahu A’lam.

by Umi Kalsom on Wednesday, February 9, 2011 at 3:31pm
  
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

Post a Comment

Jihad Al-Quran

0 comments: