Home » » Ceritera Lagu Yang MEMBUNUH Manusia - tajuk: "'Gloomy Sunday" Home » » Ceritera Lagu Yang MEMBUNUH Manusia - tajuk: "'Gloomy Sunday"

Ceritera Lagu Yang MEMBUNUH Manusia - tajuk: "'Gloomy Sunday"

Saturday, July 2, 2011

 Reszo Seress
 
Zaman sekarang kita dengar banyak lagu2 yang memang best giler ar...kalau dekat zaman sekolah 2 ade je majlis ke kem ke..cikgu2 nak buat student sedih.diaorang pun pasang la lagu ''JASA BONDA''.mesti ada ar yang nangis.bagi aku lagu 2 memang legend. tapi penah ke korang dengar lagu yang sampai boleh bunuh orang..lagu yang boleh buat kita bunuh diri lepas dengar..tajuk lagu 2 adalah ''GLOOMY SUNDAY''

Composer lagu ini dalah Reszo Seress, seorang lelaki yang berketurunan Hungary.sebelum dia mencipta lagu ini.Seress bertengkar hebat dengan tunangnya yang mahukan Seress mencari pekerjaan tetap bukan menjadi composer yang tiada jaminan hidup kerana kebanyakan ciptaan Seress sebelum ini telah bnyak ditolak.

petang ahad yang disirami titisan hujan,Seress mendapat ilham daripada kepedihan hatinya Seress lantas memetik piona,melantunkan melodi yang amat menyedihkan ,bagai meterjemahkan kekecewaannya.lagu ini mengambil masa 30minit.

GLOOMY SUNDAY
 
 
Selepas lagu ini diterbitkan, terdapat masalah apabila ramai pendengar yang mati. Di Berlin seorang lelaki menembak kepalanya setelah mendengar lagu ini.
 
Seorang setiausaha dijumpai mati tergantung di rumahnya dan polis menemui salinan lagu GLOOMY SUNDAY yang baru dipasang. 
 
Seorang wanita memasang lagu itu dengan kuat berulang kali sehingga menaikkan kemarahan jirannya.si jiran merempuh masuk biliknya mendapati wanita itu telah meninggal dunia..
 
Seress menerima berita mengejutkan apabila tunangnya telah mati membunuh diri dengan salinan lagu Gloomy sunday di sisinya.

pelbagai kematian dikaitkan dengan lagu ini sehingga perbadanan penyiaran british mengharamkan lagu tersebut pada 1930-an.

Seress juga ditemui mati membunuh diri selepas terjun daripada pangsapuri pada tahun 1968... 
 
Creadit To : Ace
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

Post a Comment

Jihad Al-Quran

0 comments: